فهرست بستن

آشنایی با مرگ خاموش

۴ نفر از اعضای یک خانه در اثر گاز گرفتگی جان باختند. ۵ دانشجو در خوایگاه به دلیل گاز گرفتی از دنیا رفتند. متاسفانه این قبیل اخبار ناگوار و ناراحت کننده در طول فصول سرد سال بسیار شنیده می شود. امسال چیزی در حدود ۲۸۷ نفر از هموطنان ما بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست داده اند. اما گاز گرفتگی چیست و چگونه رخ می دهد؟ چگونه می توان از آن پیشگیری کرده و یا به فرد مسموم امداد رسانی کرد؟ اگر به دنیال پاسخ این سوالات هستید این مطلب را مطالعه کنید

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، به زبانی ساده گاز گرفتی به مسمویت ناشی از استنشاق گاز منواکسید کربن اطلاق می شود. این گاز دارای هیچ گونه بو ، رنگ یا علامت مشخصه خاصی نیست. به همین دلیل به مرگ با این نوع گاز مرگ خاموش اطلاق می شود. در کشور ما عمده مرگ های حاصل از مسمومیت با منواکسید کربن در طول شب و در هنگامی که قربانیان خواب هستند رخ می دهد. دسته دیگر قربانیان افرادی هستند که در حمام منزل خود از آبگرمکن یا بخاری های گازی استفاده می کنند و به دلیل نشت گاز در حمام دچار مسمویت شده و می میرند.

با توجه به این که هیچ گونه نشانه ای یا علامت مشخصه ای برای درک این گاز با حس های انسانی وجود ندارد ، در ابتدا سعی می کنیم تا شما را با راه های پیش گیری از گاز گرفتگی آشنا کنیم.

همان طوری که در ابتدا متن گفته شد عمده قربانیان گاز گرفتگی در کشور ما ، بر اثر استنشاق گاز منواکسید کربن منتشر شده از بخاری های گازی منازل خود کشته شده اند. چند دلیل برای نشت گاز از بخاری وجود دارد. اول دلیل ممکن برای نشت گاز خود بخاری و سیستم داخلی بخاری است. دقت کنید که شعله بخاری در هنگام سوختن آبی بسوزد. این سوخت گاز به رنگ آبی نشان دهنده صحیح و کامل سوختن گاز است.

مشکل بعدی مربوط به شلنگ های لاستیکی است که گاز مورد نیاز بخاری را از لوله به بخاری منتقل می کند. این شلنگ ها دارای انواع مخصوصی برای انتقال گاز است و نباید از سایر انواع شلنگ ها استفاده کرد. بایستی سطح شلنگ را بررسی کرده و از استفاده از شلنگهای پوسیده پرهیز کرد.

در زمان وصل کردن شلنگ مذکور به لوله انتقال گاز بایستی از ” بستهای ” مخصوص برای اطمینان از محکم شدن شلنگ به لوله استفاده کرد.

فراموش نکنید که بهترین راه برای اطمینان از عدم نشتی شلنگها استفاده از محلول کف و آب است. با استفاده از این محلول می توانید نقاطی را که دارای نشتی هستند را تشخیص دهید. به هیچ وجه از شعله برای تشخیص نقاط نشتی دار استفاده نکنید.

بخش بعدی که مهم و حائز اهمیت است لوله های منتقل کننده باقی مانده گازهای مصرفی به بیرون است. این لوله های که معمولا از ورق های گالوانیزه با قطر کم درست می شوند. این لوله ها برای سهولت در حمل و نقل به صورت چند تکیه طراحی می شوند و در هنگام نصب در درون هم چفت می شوند. از صحیح نصب شدن این لوله ها اطمینان حاصل کنید. نکته مهم دیگر اطمینان از نصب صحیح دودکش ها در بالای لوله ها است. دود کش های H شکل بهترین نوع دودکشها هستند اما بایستی از نصب صحیح و عدم وجود اجسام خارجی در مسیر خروج گازها مطمئن شوید.

اما وسیله دیگری که باعث گاز گرفتگی می شود آب گرم کن ها هستند. متاسفانه بسیاری از هموطنان با نصب آب گرم کن در داخل حمام احتمال پدیده گاز گرفتگی را افزایش می دهد.

توصیه اول ما به هموطنان نصب آبگرمکن در مکانی خارج از حمام است. در صورتی که به هر دلیل نیاز دارید که قبل از آغاز استحمام ، محیط داخل حمام را گرم کنید سعی کنید تا از بخاری برقی استفاده کنید. البته فراموش نکنید که قبل از شروع به استحمام باید از بخاری را از حمام خارج کنید.

در زمینه نصب آب گرم کن نیز سعی کنید به مانند موارد امنیتی ذکر شده برای بخاری ، از سلامت بخش های مختلف آبگرمکن و همچین شلنگهای انتقال دهنده گاز اطمینان حاصل کنید.

با وجود تمامی این اقدامات ممکن است به هر دلیل و به هر شکلی فرد دچار مسمویت با گاز منواکسید کربن شود. این مسئله واضح و مشخص است که فرد مسموم به مراقبتهای پزشکی ویژه در مراکز درمانی مجهز با حضور کادر پزشکی مجرب نیاز دارد ، اما در ابتدا می توان با انجام اقدامات اولیه جان فرد را از خطر مرگ نجات داده و تا رسیدن گروه های امدادی وی را زنده نگاه داشت. این اقدامات به این شرح هستند:

_ شخص مسموم را از محیط آلوده دور کنید.

_ اولین نیاز یک فرد گاز گرفته اکسیژن تازه است ، سعی کنید تا وی را در مقابل جریان هوای تازه قرار دهید.

_ در صورتی که امنیت لازم برقرار است سعی کنید تا جریان منواکسید کربن را قطع کنید.

_ با اورژانس تماس بگیرید و در صورتی که فرد مسموم به احیای قلبی – تنفسی ” CPR ” نیاز داشت ، و شما نیز آموزش لازم را در این زمینه دیده بودید ، سعی کنید تا این عمل را بر روی فرد حادثه دیده اجرا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *